ABOUT Music Crossroad

異なるフィールドの表現者たちが出会い、ぶつかりあうことで、アートの新しい地平を展望したい。

そのようなことを志向して、公益財団法人神奈川芸術文化財団の「芸術監督プロジェクト」は始まりました。
芸術総監督の一柳 慧と、KAAT神奈川芸術劇場の芸術監督、白井 晃が
毎年、財団が運営する3つの劇場-神奈川県民ホール、KAAT神奈川芸術劇場、神奈川県立音楽堂をめぐり、
新しいコラボレーションの組み方を試行錯誤する。
その中で生まれる対話、発見される視点のズレ、異なる表現語法の中に見出す共通項、
刺激的で、時にヒヤリとするその過程じたいを楽しみながら。
混沌とした社会の中で、混迷しているように見えるアートの限界をつきぬける突破口は―はたして見つかるでしょうか?
「ミュージック・クロスロード(交差点)」では、一柳慧が音楽監督としてプログラミングを、白井晃が、空間監修を行います。


日本が西欧近代世界と出会って150年。
急速な転回を遂げた芸術はいま、どこに立っているのか…?
それは日本が異なる文化を受容し独自の表現を生み出す格闘だった。
その最前線で、世界を舞台に活動してきた一柳慧が選ぶ、三世代の作曲家。
三者異なる立脚点に立ちながら、同時に今を生きる表現が出会う。
チェロ、ピアノ、筝がそれぞれオーケストラと出会う三様の表現。
三つのコンチェルト。
自由に鳴動するチェロがオーケストラと共に音空間(アトリウム)を形成する森作品。
三面の筝から絃を客席いっぱいに巡らす前代未聞の演奏空間を創る山本作品。
ピアノソロの各セクションの演奏順序を自由に変えつつ特殊奏法を用いる一柳作品。
現代音楽界屈指の作品洞察力を評価される指揮者の杉山洋一ら、
気鋭の奏者たちが三つの協奏曲に挑む。

白井晃が神奈川県立音楽堂の演奏空間に思い描くイマジネーションを実現するのは、
「チェルフィッチュ」「マームとジプシー」等、新しい演劇表現を牽引するカンパニーたちとタッグを組んで
その作品世界に21世紀の深みをもたらす活動を続ける、映像監督、須藤崇規。
舞台、客席だけでなく、音楽堂の建物全体に、クリエイターたちの仕掛けが生まれるこの日。
神奈川県立音楽堂もまた、日本で初の音楽専用ホールであり、ル・コルビュジエの弟子、前川國男が生んだモダニズム建築の初期傑作として、日本の聴衆が世界レベルの音楽と出会う場でした。
このコンサートは、いくつもの創造力が出会う交差点(クロスロード)となるはずです。


With encounters between artists from different fields, we aspire to see new horizons of arts.

Aiming to create such opportunities, Kanagawa Arts Foundation launched its Artistic Directors’ Project.

Toshi Ichiyanagi, artistic general director of the foundation, and Akira Shirai, artistic director of Kanagawa Arts Theatre, seek new ways of collaboration through the project.

In the experimental work, the two directors enjoy exciting process of finding different viewpoints and points in common in their different modes of expression.

The foundation hosts the project every year at Kanagawa Kenmin Hall, Kanagawa Arts Theatre and Kanagawa Kenritsu Ongakudo in turn.

Can we find out a way to break through the limits of arts --- which somehow look reflecting our own chaotic society?

For this year’s Music Crossroad, Toshi Ichiyanagi serves as music director and Akira Shirai as space supervisor.

150 years have passed since Japan encountered the modern world of Western Europe and America.

Where is the standpoint of arts in Japan which experienced drastic turning points?

It was a struggle for process Japan to accept different culture and to produce its original expression.

Toshi Ichiyanagi, who has been active on the front line, chose composers form three generations, Madoka Mori, Kazutomo Yamamoto and Ichiyanagi himself.

Three different expressions, which stand on different standpoints as well as live same contemporary world meet together.

In three concertos, a cello, a piano and three kotos meet orchestra in their own way.

In Madoka Mori’s piece, the sonorous cello constructs an “ Atrium of Sound ” with the orchestra.

Kazutomo Yamamoto creates unprecedented sound space with lots of silk treads stretched out from three kotos on the stage into whole audience.

Toshi Ichiyanagi plays piano solo of his own piece divided in six sections, of which order is randomly switched and some demanding internal play.

Spirited musicians appear in the performance: conductor Yoichi Sugiyama, cellist Michiaki Ueno, and koto players Noriko Hirata, Yuiko Terai and Hiroyasu Nakajima. Kanagawa Philharmonic Orchestra, whose performance is getting matured recent years, joins the concert.

Takaki Sudo, video director, visualizes Akira Shirai’s concept. He has collaborated with those icons ahead of our time like Chelfitsch, Mum & Gypsy, etc,.

Today’s program is completed as a result of encounters between many artists.

The building of Kanagawa Kenritsu Ongakudo is a masterpiece of post-war modernism architecture by Kunio Maekawa, who studied under Le Corbusier. As the first public concert hall in Japan, the Ongakudo hall has also functioned as a place for encounters between audience and world-level music.

We hope audiences enjoy the performance as a crossroad for a variety of creative abilities to meet.




主催

神奈川県立音楽堂(指定管理:公益財団法人神奈川芸術文化財団)

〒220-0044 神奈川県横浜市西区紅葉ヶ丘9-2

URL www.kanagawa-ongakudo.com/

平成29年度 文化庁 劇場・音楽堂等活性化事業